Malé kroky pro velký svět: 6 snadných způsobů, jak být šetrnější k naší planetě

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký vliv má naše konzumní chování na planetu? A víte, že jako spotřebitel můžete přispět k udržitelné budoucnosti? Není to tak složité, jak se na první pohled zdá. Navíc se tento přístup stává trendem u nás i ve světě. Až 73 % globální populace dává přednost výrobkům, které mají pozitivní dopad na životní prostředí. Stačí se tedy více zaměřit na to, co nakupujeme a jak žijeme. Podívejte se na pár tipů, jak být více ekologický a zodpovědný při nakupování.

Kupujte regionální výrobky

Podporujte místní ekonomiku tím, že budete kupovat výrobky vyrobené ve vašem regionu nebo zemi. Méně vzdáleností, které musí produkty urazit, znamená méně emisí oxidu uhličitého. Podle studie provedené v roce 2020 společností Accenture 60 % spotřebitelů ve Spojených státech a Kanadě nakupuje regionální výrobky, což prospívá místní ekonomice. V České republice takto nakupuje pouze 40 % spotřebitelů, což ukázala studie z roku 2020 agentury STEM/MARK.

Zaměřte se na ekologicky šetrné produkty

Hledejte výrobky s certifikátem nezávislých organizací, které hodnotí dopad produktů na životní prostředí. Tento certifikát vám pomůže zjistit, zda byl výrobek vyroben z udržitelných zdrojů a jestli neobsahuje škodlivé chemikálie. Výběr takových produktů vám usnadní e-shopy, které už jedou na zelené vlně. Pro Čechy se stává tento faktor při nakupování stále více zásadní, 68 % z nich by se vzdalo části svého komfortu v nakupování ve prospěch udržitelných e-shopů. 

Nakupujte méně

Opravdu to chcete a využijete? Kupujte pouze to, co skutečně potřebujete a vyhněte se zbytečnému plýtvání. Méně nákupů znamená méně odpadu a nižší spotřebu zdrojů. Podle studie provedené v roce 2020 společností IPSOS mají lidé v Evropě průměrně 173 oblečení kusů, zatímco v Asii je to pouze 92 kusů na osobu. Jde to i jinak? Ano, ideální šatník by totiž měl mít maximálně 50 kusů. A to včetně bot a doplňků. Jedině tak budete nosit opravdu vše, co vlastníte. 

Recyklujte a přetvářejte

Věděli jste, že v roce 2020 bylo v České republice recyklováno pouze 22,5 % plastových obalů, což je méně než průměr EU, který činí 31,1 %? Snažte se minimalizovat množství odpadu, který produkujete a přetvářejte (neboli „upcyklujte“) staré věci na nové. Využívejte recyklačního systému ve vašem okolí a třiďte odpad podle druhů materiálu. Pozor, vyhněte se některým recyklačním mýtům. Možná jste už slyšeli, že odpad musí být před vyhozením dokonale čistý. To ale není pravda, klidně recyklujte mikrotenový pytlík nebo obal od CD. Ani papírové kapesníčky nepatří do recyklačního kontejneru. Často je totiž vyhazujeme „použité“ a tím zničíme materiál. Laminovaný a voskový papír do kontejneru také nevhazujte. 

Vyhněte se plastovým výrobkům

Plast je velkým problémem pro životní prostředí. V roce 2018 bylo celosvětově vyrobeno 359 milionů tun plastových výrobků a pouze 9 % z nich bylo recyklováno. Tento problém vyřeší pouze celosvětové snížení výroby plastových výrobků a náhrada alternativními, udržitelnými materiály. Snažte se proto vyhýbat plastovým obalům, sáčkům, kelímkům, pití z plastového brčka a dalším plastovým výrobkům. Pořiďte si například cestovní hrneček a kávu s sebou si nechte připravovat pouze do něj. 

Vybírejte tzv. slow fashion

V době, kdy na popularitě získávají zahraniční e-shopy s levným (a často i nekvalitním) oblečením, je občas těžké odolat výhodným cenám za mnoho módních kousků. Myslete ale na budoucnost nejen svých dětí a vybírejte si udržitelné oblečení. Na udržitelnou těhotenskou módu a oděvy pro kojení a nošení dětí se zaměřuje třeba značka WO-MUM. „Je zřejmé, že těhotenské oblečení potřebujeme na krátkou dobu. Toto oblečení se tak rychle vyhazuje, a proto hraje negativní roli v dopadu, který má móda na naši planetu. Proto jsme přišli s jedinečným řešením možnosti pronájmu oblečení, čímž prodloužíme jejich použitelnost o 2 až 3 spotřebitelské cykly,“ vysvětluje Jaroslava Šnejdarová, zakladatelka značky WO-MUM. 

Celkově lze tedy říct, že zájem o udržitelné nakupování u lidí stále roste. Podle průzkumu společnosti Accenture z roku 2021, který se zaměřil na nakupování udržitelných výrobků v různých zemích včetně USA, Velké Británie, Francie, Německa, Itálie, Japonska a Číny, více než 60 % respondentů uvedlo, že nakupuje více udržitelných výrobků než před rokem. Zároveň 75 % z nich uvedlo, že hodlají v budoucnosti nakupovat ještě více udržitelných výrobků.

Foto: WO-MUM

wo-mum.com