Na Letní scénu Musea Kampa se vrací Meda a Werich!

V polovině března se naplno rozběhly zkoušky Marty – nové inscenace osvědčeného tvůrčího týmu v čele se scenáristkou a producentkou Danielou Sodomovou a režisérkou Adélou Laštovkovou Stodolovou. Divadelní recitál k 80. narozeninám Marty Kubišové tak zdárně spěje k premiérám, které se uskuteční 9. a 12. června na Letní scéně Musea Kampa.

Přípravy divadelního recitálu Marta nabírají na intenzitě. Scénáře už mají v rukou představitelky hlavní role Hana Holišová a Berenika Kohoutová a také ra Sandeva se Zuzanou Stavnou alternující roli Heleny i oba Vaškové – Jan Cina a Denis Šafařík.  Své party se pilně učí rovněž herci a zároveň výteční muzikanti, kteří se na jevišti sejdou v jedné v kapele. Jsou mezi nimi například Václav Kopta, Igor OrozovičVojtěch Havelka, Pavel Neškudla, Daniel Šváb, Rozálie Havelková, Anežka HessováJan Meduna či Petr Stach. V inscenaci inspirované životním příběhem Marty Kubišové zazní vedle dalších hitů také ikonická Modlitba pro Martu z roku 1968, která bohužel v těchto dnech opět nabývá na aktuálnosti…

S příběhem Marty Kubišové jsem strávila mnoho času a její písně byly krásným studijním materiálem k historickým událostem, které mne vrátily do nesvobody a nelidskosti tehdejší doby. Vůbec jsem si neuměla představit, že se jednoho dne vzbudím a budu jim tolik rozumět v kontextu událostí dnešních dní. Myslím, že je to to nejpodstatnější, co jsem zatím napsala a taky je pro nás tvůrce moc důležité, aby toto představení vidělo co nejvíce lidí. ´Ať mír dál zůstává...´! Kdy už tato píseň přestane být aktuálním protestsongem?" pokládá řečnickou otázku scenáristka a producentka Daniela Sodomová.

Své osobní dojmy sdílí také Igor Orozovič: „Jsem nerozhodný člověk a nad každou nabídkou se kroutím jak žížala. V tomhle případě, i když mi to diář spíš zakazoval, jsem měl uvnitř takové to: ´ale sakra, já to chci dělat´. A takovou pozitivní intuici mívám málokdy. Přišlo mi to samozřejmé už proto, že jsem měl tu možnost s paní Martou zpívat na jevišti i kouřit v zákulisí. Další hlásek ve mně škemral, že chce konečně zkoušet s Adélou Stodolovou Laštovkovou. A třetí muzikantský hlas křičel: ´To bude super, hrát v kapele plné kámošů songy Kubišky. A ještě k tomu pod letním nebem. Po karanténě a všech negativních událostech – tohle zavání dobrou energií!´ Zároveň ten příběh – přestože ukazuje jeden dramatický osud – rozviřuje myšlenky týkající se naší historie, národního charakteru a charakteru každého z nás. Jak bych se choval já? Nikdo nikdy nic neví.“

Kapelníkem, skladatelem a autorem aranží v divadelním recitálu Marta je Petr Zeman. S herci, kteří v představení tvoří kapelu, se setkává na zkouškách už téměř měsíc a mimoto se na jevišti zhostí role bubeníka. Ke své práci na inscenaci říká: „Moje úloha v tomto krásném projektu je, mimo skládání několika scénických skladeb, hlavně aranžování originálních písní paní Kubišové pro živou kapelu. Jde mi především o to, aby skladby, původně napsané pro velké orchestry, zněly v plné kráse a síle i v našem redukovaném obsazení o osmi lidech. Mám upřímnou radost z toho, že se utvořil tak skvělý tým herců – muzikantů, kteří mají v sobě neuvěřitelné nasazení a zápal. Společně se s těmi pár nástroji den ode dne blížíme k tomu velkému orchestrálnímu zvuku. Je to dlouhá cesta, ale je to radost."